Data dodania: 2013-03-07
Mamy też dwie formy zlecania zadań. Po pierwsze, finansowe, poprzez powierzenie i wspieranie zadań. Powierzenie to, inaczej mówiąc, zlecenie w całości tego zadania. Wspieranie to inaczej dofinansowanie realizacji tego zadania. Tutaj, można powiedzieć, też niestety spada procent dofinansowanych ofert. Jeśli chodzi o powierzenie, w 2010 r. tych ofert było 66%, w 2011 r. – 34%, czyli o połowę mniej.
Jeśli chodzi właśnie o wspieranie, dofinansowywanie ofert, to jest podobna tendencja: 53% wszystkich ofert wiązało się z podpisaniem umów o wspieranie, a w 2011 r. – 28%. To są dane z materiału rządowego. Najczęściej administracja rządowa zlecała zadania organizacjom pozarządowym w takich sferach pożytku publicznego, jak wypoczynek dzieci i młodzieży, pomoc społeczna, sport, promocja zdrowia, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych. Jeśli chodzi o administrację samorządową, to tutaj na pierwszym miejscu jest upowszechnianie sportu, potem kultura i sztuka, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, pomoc społeczna. Zresztą te obszary, w których administracja rządowa i samorządowa zleca zadania sektorowi pozarządowemu, też po części są zbieżne z priorytetami organizacji pożytku publicznego: na pierwszym miejscu jest sport i wypoczynek dzieci i młodzieży – przy czym zmniejsza się tu trochę współudział – następnie pomoc społeczna, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
Myślę, szanowni państwo, że bardzo istotną rolę stymulującą ilość środków finansowych przekazywanych z sektora publicznego do sektora pozarządowego w ramach tych zadań zleconych odgrywają fundusze celowe. Chodzi o Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, fundusz zajęć pozalekcyjnych i – szkoda, że nieuruchamiany przez ministra zdrowia – fundusz uzależnień hazardowych. Szkoda, bo tam są pieniądze, tylko urzędnicy nie umieją tego wydać, więcej tych pieniędzy przeznaczają na własną obsługę niż wydają na te cele. Stąd tak istotne, ważne jest w perspektywie polityki rządu, ale także naszych decyzji w Wysokiej Izbie, to, aby te fundusze miały nadal możliwość gromadzenia środków finansowych i współpracy z sektorem pozarządowym.
Jeśli chodzi o nowe instrumenty, który zostały uruchomione, dotyczące właśnie wsparcia sektora pozarządowego – pożyczki, gwarancje i poręczenia – to w 2011 r. mamy tylko niejako sygnał tych możliwości, bo 92 organy administracji samorządowej zadeklarowały udzielenie pożyczek na kwotę 21 mln zł, wystawiły 4 gwarancje i 31 poręczeń. A więc właściwie dopiero ten mechanizm rusza, a to dlatego, że myśmy go wprowadzili w 2010 r. Mam nadzieję, że to poprawi się z czasem – właśnie to jest bardzo istotne, że przy trudnej sytuacji finansowej samorządów te instrumenty niestety są rzadko uruchamiane.
Kolejna inicjatywa, która została wprowadzona, to możliwość składania wniosków, zarówno do administracji samorządowej, jak i rządowej, z własnej inicjatywy przez sektor pozarządowy na realizację zadań publicznych: startujemy jako sektor pozarządowy nie wtedy, kiedy rząd i samorząd to ogłaszają, tylko z własnej inicjatywy. Mamy ciekawe oferty, ciekawe programy i występujemy do administracji samorządowej i rządowej o realizację tych projektów. Ustawa opisała to, w jaki sposób, na jakich zasadach i kto może właśnie w ten sposób startować. 392 jednostki samorządu zadeklarowały, że wpłynęły takie inicjatywy – wpłynęło do tych urzędów ponad 2 tys. wniosków.
Kolejny instrument to regranting, czyli, krótko mówiąc, administracja samorządowa, jak i rządowa mogą przeprowadzenie konkursu zlecić sektorowi pozarządowemu. Tutaj też jest początek dopiero, bo niecałe 2% urzędów administracji publicznej zdecydowało się na to rozwiązanie.
Pan minister wspomniał w swoim wystąpieniu o tym, że poprawia się dialog społeczny, bo wzrasta liczba zespołów i rad konsultacyjnych. Panie ministrze, musimy to pana zdanie w części podzielić, ale tylko na podstawie tego materiału rządowego. Administracja rządowa, z pana sprawozdania – zespoły doradcze i inicjatywne: w 2010 r. – 360, w 2011 r. – 243, czyli spadek. Jeśli chodzi o zwiększenie udziału tych elementów konsultacyjnych itd., następuje to, ale w administracji samorządowej. Pan powiedział: w administracji publicznej. Odnotowałem to, że wzrosła ta liczba, ale tutaj trzeba jednak to podzielić. Nowym instrumentem wprowadzonym w 2010 r. jest inicjatywa lokalna, czyli możliwość takiej współpracy między sektorem a administracją publiczną, która polega na tym, że ja mam pomysł, mam wolontariuszy, wiem, co zrobić, czego oczekują społeczności lokalne