Poseł Tadeusz Tomaszewski powalczy o świadczenia pieniężne dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945
Data dodania: 2012-01-26
Klub Poselski SLD wniósł do Pani Marszałek Sejmu RP projekt ustawy o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Wnioskodawców w czasie prac sejmowych będzie reprezentował Poseł Tadeusz Tomaszewski.
r style="font-family: Times New Roman;" />
4. W zakresie postępowania dotyczącego ustalenia lub odmowy przyznania świadczenia mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 6.
Świadczenie wypłaca właściwy organ emerytalno-rentowy na zasadach określonych w art. 5 ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Art. 7.
Świadczenie i koszt jego obsługi są finansowane ze środków budżetu państwa.
Art. 8.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Art. 9.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 w ust. 1 po punkcie 25 b) dodaje się punkt 25 c) w brzmieniu:
„...) świadczenie pieniężne przyznane na podstawie ustawy z dnia …… 2007 r. o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ...„ poz….)”.
Art. 10.
W ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych w art. 3 w pkt 1 w lit. c w tiret dwudziestym szóstym średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się tiret dwudzieste siódme w brzmieniu:
„- świadczenie pieniężne przyznane na podstawie ustawy z dnia 2006 r. o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ...„ poz. ...).”.
Art. 11.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
UZASADNIENIE
Projekt dotyczy osób, które przeżyły represje okresu II wojny światowej i do tej pory nie uzyskały z tego tytułu jakichkolwiek świadczeń oraz satysfakcji moralnej.
Wnioskodawcy są przekonani, iż realizacja tej inicjatywy ustawodawczej zmierza do ostatecznego uregulowania problemu, który na regulację czeka już zbyt długo. Również w V i VI kadencji Sejmu, mimo zaangażowania wielu posłów nie udało się - niestety - doprowadzić do uchwalenia projektowanej ustawy.
Uregulowanie tej kwestii jest w opinii wnioskodawców niezwykle istotne. Dzisiejsza trudna sytuacja materialna tych osób ma swoje źródło w tym, iż jako dzieci były one represjonowane, a tym samym pozbawione możliwości przygotowania się do życia, do zdobycia zawodu, aby po latach pracy móc uzyskać godziwe emerytury.
W obowiązującym stanie prawnym kwestie uprawnień przysługujących szeroko rozumianej grupie osób poszkodowanych w czasie II wojny światowej reguluje szereg ustaw. Są to - ustawa z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, ustawa z dnia 2 września 1994 r. o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych, ustawa z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich oraz ustawa z 16 listopada 2006 r. o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych (Dz. U. Nr 249, poz. 1824 z. późn. zm.). Liczna grupa osób zaliczanych do małoletnich ofiar wojny 1939-1945 pozostaje poza uregulowaniami przewidzianymi w przytoczonych ustawach. Stąd potrzeba przygotowania projektu ustawy przyznającego świadczenie tej grupie osób.
Zgodnie z zaproponowanymi rozwiązaniami z dobrodziejstw projektowanej ustawy skorzystają wyłącznie te osoby represjonowane, które w latach 1939-1945 jako dzieci podlegały represjom określonym w ustawie i były w tym okresie obywatelami polskimi, są nimi obecnie i posiadają stałe miejsce zamieszkania na terytorium RP.
Projekt ustawy definiuje pojęcie małoletniej ofiary wojny jako osoby, która nie miała ukończonych 16 lat i wobec której stosowano represje.
Projekt definiuje pojęcie represji wobec małoletniej ofiary wojny określając, że jest to wykonywanie w okresie 1 września 1939 r. - 8 maja 1945 r., przez co najmniej 6 miesięcy, pracy p