Data dodania: 2013-03-13
Zastrzeżenia Zespołu SLD dotyczą m.in. nienależytego wywiązywania się przez spółkę z powierzonych jej ustawowo zadań. Zdecydowane uwagi zgłaszamy co do skuteczności przeprowadzanych przez PL.2012 kontroli przedsięwzięć realizowanych w związku z organizacją turnieju. Przykładem mogą być opóźnienia w inwestycjach stadionowych oraz drogowych, o których spółka nie sygnalizowała w terminie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w odpowiedzi z dnia 8 czerwca 2012 r. na pismo posła na Sejm RP Tomasza Garbowskiego w sprawie działań kontrolnych spółki poinformowała wprost, że żadne kontrole ze strony PL.2012 nie były przeprowadzane. Niewłaściwą współpracę PL.2012 z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad zauważyła już w 2010 r. Najwyższa Izba Kontroli, która zamieściła taką uwagę w swoim raporcie z przygotowań do UEFA EURO 2012 z czerwca 2010 r. NIK wskazała też wówczas na kuriozalny fakt rozbieżności między katalogiem zadań ujętych w priorytetach inwestycyjnych do 2012 r. a Master Planem Spółki PL.2012. Analogiczna sytuacja dotyczyła według raportu NIK także współpracy ze spółkami Grupy PKP.
Zdumiewające jest, że terminy kontroli inwestycji stadionowych przeprowadzanych przez PL.2012, po których nie informowano o jakichkolwiek trudnościach czy opóźnieniach, niemal pokrywały się w czasie z medialnymi doniesieniami o problemach z realizacją inwestycji.
Pod koniec grudnia 2010 r. czyli miesiąc po kontroli budowy Stadionu Miejskiego
we Wrocławiu przeprowadzonej przez PL.2012 (29.11.2010), opinia publiczna została zaskoczona informacją o znacznych opóźnianiach w realizacji inwestycji i zerwaniu umowy z wykonawcami stadionu. Podobnie, po przeprowadzonej 26 kwietnia 2011 r. kontroli budowy Stadionu Narodowego w Warszawie, pod koniec maja 2011 r. ujawnił się problem w postaci poważnej wady konstrukcyjnej schodów kaskadowych prowadzących na trybuny stadionu i konieczności przesunięcia czerwcowego terminu oddania stadionu.
Niewdrożenie działań w zakresie minimalizacji ryzyk opóźnień inwestycyjnych i brak koordynacji działań w krytycznych sytuacjach związanych z opóźnieniami inwestycyjnymi dyskwalifikują spółkę w świetle powierzonych jej zadań ustawowych.
Zespół SLD nie jest w swoim stanowisku dotyczącym PL.2012 odosobniony, gdyż uwagi i zastrzeżenia do przeprowadzanych przez spółkę kontroli formułowała też Najwyższa Izba Kontroli, podkreślając w Informacji NIK o wynikach kontroli przygotowania Polski do organizacji finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
z czerwca 2010 r. fakt niewykonania lub nierzetelnego wykonania przez spółkę części powierzonych jej zadań, a w analogicznym raporcie z maja 2011 r. zaniedbania w stosunku do częstotliwości kontroli przedsięwzięć kluczowych.
Zespół SLD negatywnie ocenia również fakt zlecania przez PL.2012 prac podmiotom zewnętrznym na zadania zbieżne z zakresem obowiązków etatowych pracowników spółki bądź zadania, które nie zostały spółce powierzone. Przykładem niech będzie fakt przygotowania przez PL.2012 listy centrów pobytowych i organizacja warsztatów dla kadry menadżerskiej w hotelach, mimo że projektem centrów i baz treningowych zajmowała się na zlecenie UEFA spółka EURO 2012 Polska. Razi więc w tym przypadku niegospodarność spółki w wydawaniu publicznych pieniędzy.
Zespół SLD negatywnie ocenia również nieefektywną strukturę zatrudnienia w spółce PL.2012 i fakt, że mimo ograniczania w miarę upływu czasu do rozpoczęcia turnieju obszaru zadań realizowanych przez spółkę, nie podjęto działań w kierunku zmniejszenia liczby osób w niej zatrudnionych.