Projekt Ruchu Palikota ws. finansowania partii politycznych
Data dodania: 2012-04-17
Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Poseł na Sejm RP Tadeusz Tomaszewski zaprezentował projetu Ruchu Palikota w sprawie finansowania partii politycznych.
>
ZakÅ‚adajÄ…c, że ofiarność na rzecz partii ksztaÅ‚towaÅ‚aby siÄ™ na poziomie podobnym jak na rzecz organizacji pożytku publicznego, wówczas do budżetu nie wpÅ‚ynęłaby kolejna kwota ponad 400 mln zÅ‚. Obecna subwencja dla partii jest o wiele mniejszym obciążeniem dla budżetu.
Kolejnym wÄ…tpliwym skutkiem przyjÄ™tych rozwiÄ…zaÅ„ w projekcie jest brak systemowych propozycji w zakresie kontroli partii politycznych co do sposobu wydatkowania przychodów z 1%. W projekcie proponuje siÄ™ uchylenie art. 31-34c ustawy o partiach politycznych. Przepisy te stanowiÄ… obecnie o sposobie i zakresie kontroli wydatkowania przez partiÄ™ Å›rodków pochodzÄ…cych z subwencji /w tym sporzÄ…dzania corocznej informacji finansowej o dokonanych przez partie wydatkach z subwencji/. W projekcie proponuje siÄ™ wykreÅ›lenie w/w przepisów. Nie wprowadza siÄ™ również w projekcie rozwiÄ…zaÅ„ w zakresie kontroli wydatków dokonywanych przez partie polityczne. Powyższe oznacza, że partie de facto nie bÄ™dÄ… podlegaÅ‚y takiej kontroli w zakresie wydatków jak obecnie.
Zwrócić należy również uwagÄ™, że tego typu rozwiÄ…zania zachÄ™cać bÄ™dÄ… do zakÅ‚adania nowych partii politycznych tylko dla celów Å‚atwego pozyskiwania finansowania. W zasadzie partie te nie bÄ™dÄ… miaÅ‚y wiÄ™kszego znaczenia politycznego jednakże przy dobrym marketingu i zaangażowaniu czÅ‚onków mogÄ… pozyskiwać duże dofinansowanie. Zwrócić również należy uwagÄ™ na fakt, że proponowany w projekcie system finansowania nie jest w żaden sposób zwiÄ…zany z osiÄ…gniÄ™ciami i udziaÅ‚em partii w wyborach. Projektowane rozwiÄ…zanie nie jest zwiÄ…zane z wynikiem wyborczym partii. Takie rozwiÄ…zania mogÄ… doprowadzić do sytuacji, że cel partii jakim jest dotychczasowy udziaÅ‚ w życiu publicznym poprzez wywieranie wpÅ‚ywu na ksztaÅ‚towanie polityki paÅ„stwa, sprawowanie wÅ‚adzy, wygrana w wyborach bÄ™dÄ… miaÅ‚y drugorzÄ™dne znaczenie. PierwszorzÄ™dnym znaczeniem dla partii bÄ™dzie bowiem skupienie siÄ™ na takim postÄ™powaniu, aby pozyskać jak najwiÄ™cej Å›rodków od podatników z tzw. 1%.
Poważne zastrzeżenia co do braku przepisów przejÅ›ciowych i koÅ„cowych.
Ustawa zwiera również podstawowÄ… wadÄ™ w zakresie braku dokÅ‚adnego okreÅ›lenia, od którego roku zasada dofinansowania wg. 1% faktycznie wejdzie w życie?
Projektodawcy powinni pamiÄ™tać o doprecyzowaniu przepisów przejÅ›ciowych w zakresie uchylenia finansowania wg subwencji z budżetu oraz o odpowiednim wejÅ›ciu w życie przepisów o 1%.
Wprawdzie w art. 4-6 projektu wprowadzono jakieś zasady wejścia w życie ustawy jednak zasady te budzą poważne wątpliwości.
1. przyjęto zasadę, że do subwencji budżetowej należnej partiom w VII kadencji stosuje się zasady dotychczasowe /art. 4 projektu/
2. zasady odpisu z 1% stosuje się do zeznań podatkowych za 2015r./art. 5 projektu/
3. ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia /art. 6 projektu/
Nie wiadomo wiÄ™c które przepisy w/w projektu wchodzÄ… w życie po upÅ‚ywie miesiÄ…ca? …. skoro w trakcie trwania VII kadencji obowiÄ…zujÄ… zasady dotychczasowe, zaÅ› nowe zasady bÄ™dÄ… dotyczyÅ‚y dofinansowania partii w 2016 r. /gdyż obowiÄ…zek rozliczenia podatkowego w PIT za 2015 r nastÄ™puje do koÅ„ca kwietnia 2016r., zaÅ› przekazanie Å›rodków z 1% dla partii politycznych przez UrzÄ™dy Skarbowe bÄ™dzie mogÅ‚o nastÄ…pić do lipca 2016r. Faktycznie wiÄ™c pierwsze dofinansowanie nastÄ…piÅ‚oby w lipcu 2016r.
SÅ‚abość przepisów przejÅ›ciowych dotyczy nie tylko w/w niejasnoÅ›ci, ale także braku zagwarantowania w przepisach pÅ‚ynnoÅ›ci przejÅ›cia z dotychczasowego systemu finansowania do systemu proponowanego w projekcie. Zwrócić należy uwagÄ™, że rozliczenie podatkowe nastÄ™puje po zakoÅ„czonym roku podatkowym /czyli już w nastÄ™pnym roku podatkowym/. Zatem jeÅ›li przyjÄ™libyÅ›my np., że ostatnim rokiem finansowania partii z subwencji jest 2015r, to dofinansowanie z 1% musiaÅ‚oby nastÄ…pić od dochodów podatników z 2016r. Jednakże biorÄ…c pod uwagÄ™, że rozliczenie podatkowe za 2016 r. bÄ™dzie dopiero w 2017 r.- wówczas przez caÅ‚y 2016 /jeden/ rok partie nie otrzymywaÅ‚yby dofinansowania.
JeÅ›li natomiast przyjÄ™libyÅ›my zasadÄ™, że dofinansowanie z 1% obowiÄ…zywać bÄ™dzie od dochodów za 2015 r. /rozliczanych w 2016r./, to partie otrzymaÅ‚yby z 1% dofinansowanie do lipca 2016r. Jednakże dochody budżetowe w 2015r. byÅ‚by obciążone podwójnie /raz subwencjÄ… wypÅ‚aconÄ… partiom; zaÅ› drugi raz odpisem z 1% zawartym w zeznaniach podatkowych za 2015r.realizowanych w 2016r.
JeÅ›li natomiast nastÄ…piÅ‚oby skrócenie VII kadencji – brak jest wg projektu przejÅ›ciowych rozwiÄ