7 paĹşdziernika w GnieĹşnie odbyĹa siÄ konferencja prasowa, w ktĂłrej wziÄli udziaĹ kandydaci do Sejmu - Tadeusz Tomaszewski, Karol Kujawa i Marcin JagodziĹski.
Tematyka konferencji dotyczyĹa programu Zjednoczonej Lewicy w obszarze polityki rolnej, polityki mieszkaniowej oraz osób z niepeĹnosprawnoĹciami.
OSOBY Z NIEPEĹNOSPRAWNOĹCIÄ
W Polsce ĹźyjÄ
ponad 4 miliony osób z niepeĹnosprawnoĹciÄ
. PaĹstwo powinno kierowaÄ do nich specjalnÄ
ofertÄ opiekuĹczÄ
. DbaÄ o ich prawo do peĹnego udziaĹu w Ĺźyciu publicznym, spoĹecznym, kulturalnym i sportowym.
-
ZwiÄkszenie Ĺrodków budĹźetowych na aktywizacjÄ osób z niepeĹnosprawnoĹciÄ
na rynku pracy. Dzisiaj jedynie 13,5% wszystkich osób niepeĹnosprawnych w wieku produkcyjnym pracuje zarobkowo, co daje wartoĹÄ o blisko 40 punktów procentowych mniejszÄ
niĹź w przypadku wszystkich Polaków.
-
ZwiÄkszenie Ĺrodków na zatrudnienie osób z niepeĹnosprawnoĹciÄ
w urzÄdach publicznych. Zgodnie z obowiÄ
zujÄ
cym prawem sÄ
one zobowiÄ
zane do zatrudniania osób niepeĹnosprawnych, tak aĹźeby stanowili ono 6% zatrudnianego personelu. Obecnie w urzÄdach publicznych wspóĹczynnik ten wynosi 3,7%. Oznacza to, Ĺźe urzÄdy publiczne pĹacÄ
kary za niechÄÄ do zatrudniania osób niepeĹnosprawnych.
-
Wprowadzenie bonu dla osób wymagajÄ
cych caĹodziennej pielÄgnacji. Osoby niesamodzielne mogĹyby, zgodnie z wĹasnym wyborem, przeznaczyÄ Ĺrodki z bonu na opĹacenie usĹug pielÄgnacyjnych.
-
Zrównanie ĹwiadczeĹ opiekunów osób z niepeĹnosprawnoĹciÄ
. Opiekunom powinny przysĹugiwaÄ takie same prawa niezaleĹźnie od tego, czy opiekujÄ
siÄ osobÄ
niepeĹnoletniÄ
czy peĹnoletniÄ
, przy czym wprowadzanie zmiany te nie powinny prowadziÄ do obniĹźenia ĹwiadczeĹ przysĹugujÄ
cych do tej pory którejkolwiek z tych grup.
-
Subwencja oĹwiatowa bezpoĹrednio powinna „iĹÄ” za uczniem z niepeĹnosprawnoĹciÄ
i byÄ przeznaczana na realizacjÄ jego potrzeb.
-
Uszczelnienie PFRON. Sprawnie funkcjonujÄ
cy Fundusz jest gwarancjÄ
ochrony praw osób z niepeĹnosprawnoĹciÄ
.
-
Promocja integracji dzieci z niepeĹnosprawnoĹciÄ
w placówkach przedszkolnych i szkolnych.
-
PodjÄcie dziaĹaĹ zwiÄkszajÄ
cych bezpieczeĹstwo pracowników socjalnych.
-
Ĺwiadczenie pielÄgnacyjne dla wszystkich opiekunów osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji bez wzglÄdu na wiek. Obecnie przysĹugujÄ
one tylko rodzicom dzieci niepeĹnosprawnych. Zmiany w kodeksie pracy pozwalajÄ
ce na godzenie opieki dĹugoterminowej z pracÄ
zawodowÄ
(np. prawo do urlopu z tytuĹu opieki, elastycznego, skróconego czasu pracy lub telepracy). ObjÄcie prawem do zasiĹku dla bezrobotnych po ustaniu opieki osób, które przez lata opiekowaĹy siÄ niepeĹnosprawnymi bliskimi, a po ich Ĺmierci zostaĹy bez Ĺrodków do Ĺźycia. Stworzenie centrów informacji, porad, szkoleĹ i integracji dla opiekunów osób wymagajÄ
cych caĹodobowej opieki w kaĹźdej gminie
-
Urlop wytchnieniowy (opieka zastÄpcza) dla opiekunów osób niepeĹnosprawnych i starszych na czas leczenia, rehabilitacji czy wypoczynku opiekuna.
MIESZKANIA
PaĹstwo powinno prowadziÄ aktywnÄ
politykÄ mieszkaniowÄ
. To najlepsze koĹo zamachowe caĹej gospodarki. Wiemy, jak zapewniÄ niezamoĹźnym Polakom dostÄp do mieszkaĹ, stymulujÄ
c jednoczeĹnie rozwój gospodarczy.
-
Narodowy program budowy mieszkaĹ. Proponujemy narodow program budowy mieszkaĹ finansowanych za poĹrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego dziÄki mechanizmowi tzw. luzowania iloĹciowego NBP. Bank centralny poĹźyczaĹby bankom komercyjnym (korzystajÄ
c ze swojej uprzywilejowanej pozycji) Ĺrodki dedykowane na budownictwo mieszkaniowe. Ĺrodki te mogĹyby byÄ poĹźyczane przez samorzÄ
dy na budowÄ mieszkaĹ na wynajem.
-
ZwiÄkszenie liczby mieszkaĹ na wynajem. Wprowadzenie ulgi podatkowej zwiÄ
zanej z najmem mieszkania dla wĹaĹcicieli, którzy decydujÄ
siÄ na wynajem swoich mieszkaĹ na rynku oraz deweloperów, którzy bÄdÄ
budowaÄ mieszkania w tym celu.
-
Rozwój najmu okazjonalnego. Spowoduje on powrót na rynek przynajmniej 10% z ponad 400 tysiÄcy niezamieszkanych mieszkaĹ caĹorocznych. Konieczne jest zagwarantowanie bezpieczeĹstwa najmu nie tylko wĹaĹcicielom, ale teĹź lokatorom m. in. Przez wprowadzenie mechanizmów gwarantujÄ
cych stabilnoĹÄ ponoszenia opĹat za mieszkanie.
-
Pomoc dla „frankowiczów” przez uniewaĹźnienie klauzul niedozwolonych w umowach kredytowych. Banki powinny równieĹź – na mocy ustawy – stworzyÄ fundusz pomagajÄ
cy spĹacaÄ kredyty hipoteczne osobom, które znalazĹy siÄ w trudnej sytuacji finansowej, niezaleĹźnie od tego, czy kredyt zaciÄ
gnÄĹy we frankach czy w zĹotówkach.
-
Zakaz eksmisji na bruk. KaĹźda eksmisja powinna byÄ powiÄ
zana z przyznaniem lokalu zastÄpczego. Polska powinna ratyfikowaÄ ZrewidowanÄ
EuropejskÄ
KartÄ SpoĹecznÄ
wraz z gwarantujÄ
cym prawo do mieszkania artykuĹem 31 oraz protokoĹami skargowymi.
-
.ZróĹźnicowanie czynszów w mieszkaniach komunalnych. Wprowadzenie zróĹźnicowania wysokoĹci czynszu w mieszkaniach komunalnych, w zaleĹźnoĹci od sytuacji dochodowej gospodarstwa domowego najemców. Publiczna pomoc mieszkaniowa w postaci niskich czynszów powinna byÄ adresowana do osób najbardziej potrzebujÄ
cych. JednoczeĹnie, w celu zachowania róĹźnorodnoĹci spoĹecznej nie powinno siÄ doprowadzaÄ do wypowiadania umów najmu z lokatorami mieszkaĹ komunalnych, których sytuacja dochodowa siÄ poprawia. Powinni oni jednak pĹaciÄ czynsz wyĹźszy niĹź osoby gorzej uposaĹźone, zaĹ zwiÄkszone w ten sposób wpĹywy do budĹźetów samorzÄ
dów powinny wspieraÄ rozwój budownictwa komunalnego.
-